Usługi tłumacza języka migowego na rzecz naszych Klientów świadczą pracownicy Polskiego Związku Głuchych – Oddziału Śląskiego.
We wtorki w godzinach od 12:00 do 16:00 oraz w piątki od 10:00 do 14:00 (pok. 160), tłumacz języka migowego służy pomocą w załatwieniu spraw osobom niesłyszącym i słabosłyszącym.
Klienci Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego chcący załatwić swoje sprawy w budynku w Bielsku-Białej lub Częstochowie mają możliwość skorzystania z usług tłumacza języka migowego za pomocą komunikatora internetowego.
W tym celu należy, po przybyciu do Urzędu w Bielsku-Białej lub Częstochowie, zgłosić chęć rozmowy z tłumaczem pracownikowi Urzędu.
Pracownicy są dostępni we wtorki w godzinach od 12:00 do 15:30 oraz w piątki w godzinach od 10:00 do 14:00.
W sytuacjach nagłych istnieje możliwość umówienia wizyty tłumacza języka migowego w innym dniu.
e-mail: bok@katowice.uw.gov.pl
fax: 32 20 77 792
za pomocą SMS na numer: 881 926 349
Wysyłając SMS pod powyższy numer można uzyskać podstawowe informacje na temat pracy Urzędu lub umówić spotkanie z udziałem tłumacza języka migowego.
Numer telefonu jest obsługiwany w podstawowych godzinach pracy Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, czyli od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30.
za pomocą formularza kontaktowego zamieszczonego poniżej
Informujemy, że od 1 kwietnia 2012 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243 z późn. zm.). Dotyczą one m.in. języka migowego oraz technik wspierania osób głuchych i głuchoniewidomych. Ustawa reguluje sposób komunikowania się osób głuchych i głuchoniewidomych z administracją publiczną.
Zgodnie z zapisami powyższej ustawy osoba uprawniona (głucha lub głuchoniewidoma) ma prawo do pośrednictwa tłumacza w kontakcie z urzędem.
Świadczenie to jest bezpłatne i przeznaczone dla osób uprawnionych będących osobami niepełnosprawnymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.).
Osoby niesłyszące i mające trudności w komunikowaniu się, chcąc załatwić sprawę w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim z pomocą tłumacza języka migowego - w oparciu o zapisy ww. ustawy - zobowiązane są do zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się z trzydniowym wyprzedzeniem oraz dokonania zgłoszenia w celu rezerwacji wizyty. Można tego dokonać za pomocą wymienionych powyżej sposobów.
imię i nazwisko osoby zainteresowanej,
propozycję terminu,
krótkie określenie sprawy,
kontakt zwrotny, na który zostanie nadesłana informacja z potwierdzeniem spotkania.
Osoby uprawnione mają ponadto prawo do skorzystania w kontaktach ze Śląskim Urzędem Wojewódzkim w Katowicach z pomocy osoby przybranej, czyli osoby która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwianiu spraw w organach administracji publicznej.
Urząd udostępnia również dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla osób uprawnionych, na ich wniosek.