Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Cudzoziemcy

  • I

    Kiedy należy wymienić zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu / dokument potwierdzający prawo stałego pobytu

    Dokumenty wydawane obywatelom UE podlegają wymianie w przypadku:

    • zmiany danych (np. zmiana adresu, zmiana nazwiska),
    • uszkodzenia dokumentu,
    • utraty dotychczas posiadanego dokumentu,
    • zmiany wizerunku twarzy w stopniu uniemożliwiającym identyfikację.

  • II

    Wymagane dokumenty

    W celu wymiany lub wydania nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE lub nowego dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu należy złożyć:

     

    • 1 egzemplarz wypełnionego zgodnie z pouczeniem wniosku o wymianę lub wydanie nowego dokumentu (formularze wniosków do pobrania znajdują się poniżej),

    WAŻNE – wniosek należy wypełnić w języku polskim i złożyć osobiście

    • ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (do wglądu) + 1 kserokopia,
    • 2 aktualne fotografie biometryczne,
    • dotychczasowy dokument - zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE lub dokument potwierdzający prawo stałego pobytu – do wglądu + 1 kserokopia (nie dotyczy utraty).

     

    Dodatkowo należy złożyć:

    w przypadku zmiany danych zamieszczonych w dokumencie:

     

    • dokumenty potwierdzające zmianę danych, np. nowe zameldowanie w przypadku zmiany adresu, odpis aktu małżeństwa lub decyzja administracyjna w przypadku zmiany nazwiska;

     

    w przypadku utraty lub zniszczenia dokumentu:

     

    • zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dotychczas posiadanego dokumentu (formularze zgłoszeń do pobrania znajdują się poniżej)
    • okazanie do wglądu uszkodzonego dokumentu.

     

    O utracie lub uszkodzeniu zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE lub dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu należy powiadomić organ, który wydał te dokumenty
    w terminie 3 dni od dnia utraty / uszkodzenia.

    Wniosek o wymianę dokumentów składa się w terminie 14 dni po wystąpieniu przesłanek wymiany.

     

    Formularze:

     

    Wymiana lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE:

    Zał. 1 – wniosek o wymianę lub wydanie nowego  zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu

    Zał. 2 – formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu

     

    Wymiana lub wydanie nowego dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu:

    Zał. 3 – wniosek o wymianę lub wydanie nowego  dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu – wersja do druku

    Zał. 4 – wniosek o wymianę lub wydanie nowego  dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu – wersja edytowalna

    Zał. 5 – formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu

     

    RODO – przeczytaj, nie drukuj:

    Zał. 6 - RODO Klauzula informacyjna

    Zał. 7 - Klauzula informacyjna Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców

  • III

    Opłaty

    Nie pobiera się opłat.

  • IV

    Składanie wniosku

    Wniosek należy złożyć OSOBIŚCIE.

    W przypadku osób, których stan nie pozwala na osobiste zgłoszenie należy skontaktować się z Wydziałem Spraw Cudzoziemców (tel. 32 605 86 34, 32 605 86 44).

     

    Obsługa klientów Wydziału Spraw Cudzoziemców odbywa się w budynku przy ul. Konstantego Damrota 16 w Katowicach w godzinach pracy Urzędu, tj. od poniedziałku do piątku od 7:30 do 15:30 (we wtorki do 18:00) – stanowisko 11 lub 12.

     

    Adres do korespondencji: Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Wydział Spraw Cudzoziemców, ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice

     

    Wizytę w celu złożenia wniosku lub odbioru dokumentu / decyzji możesz zarezerwować w systemie kolejkowym rezerwacja.slask.eu lub pobrać bilet kolejkowy w automacie na miejscu.

     

    Oddział w Bielsku-Białej (ul. Piastowska 40) przyjmuje wnioski mieszkańców miasta oraz powiatów bielskiego, cieszyńskiego, pszczyńskiego oraz żywieckiego. https://bezkolejki.eu/suw2/

     

    Oddział w Częstochowie  przy ul. Jana III Sobieskiego 7 przyjmuje wnioski mieszkańców miasta oraz powiatów częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego, myszkowskiego oraz zawierciańskiego. https://bezkolejki.eu/suw3/

  • V

    Termin rozpatrzenia

    Postępowanie w sprawie wymiany dokumentów trwa do miesiąca.

    Wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu do urzędu.

    Po zakończonym postępowaniu skontaktujemy się telefonicznie, e-mailowo lub na piśmie.

  • VI

    Odbiór dokumentu

    Dokumenty dla obywateli UE odbiera się osobiście, może je także odebrać pełnomocnik na podstawie pełnomocnictwa szczególnego do odbioru danego dokumentu.