Jeżeli jesteś:
- obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
- państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Islandia, Lichtenstein, Norwegia), lub
- Konfederacji Szwajcarskiej
jesteś zobowiązany zarejestrować swój pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli jest dłuższy niż 3 miesiące.
W celu zarejestrowania pobytu obywatela UE należy złożyć:
WAŻNE – wniosek należy wypełnić w języku polskim, zgodnie z pouczeniem i złożyć OSOBIŚCIE,
Jeżeli wnioskodawca ma nadany numer PESEL i jest zameldowany do wniosku należy dołączyć potwierdzające to aktualne dokumenty (zaświadczenia z urzędu miasta lub gminy).
POZOSTAŁE WYMAGANE DOKUMENTY ZALEŻNE OD CELU POBYTU
Składane dokumenty nie mogą być starsze niż 30 dni. Przygotuj ewentualne kopie dokumentów (czytelne kserokopie, nie zdjęcia) przed podejściem do stanowiska, pamiętaj o okazaniu oryginału.
Dokumenty składa się w języku polskim lub wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski.
W przypadku pracownika lub osoby pracującej na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
W przypadku zawarcia związku małżeńskiego z obywatelem polskim:
W przypadku studiowania lub odbywania szkolenia zawodowego:
lub dowód potwierdzający ich posiadanie, którym może być w szczególności:
aktualne zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w banku, dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego, zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach.
Dokumenty muszą być wystawione w języku polskim, nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie pobytu.
W przypadku posiadania wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej oraz objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym lub posiadania uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji lub posiadania prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego:
zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium RP, zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową, potwierdzone pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika, wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie pobytu, dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego
Zał. 1 - Formularz wniosku – wersja do druku
Zał. 2 - Formularz wniosku – wersja do wypełnienia
RODO – przeczytaj, nie drukuj:
Zał. 3 - RODO Klauzula informacyjna
Zał. 4 - Klauzula informacyjna Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców
Nie pobiera się opłat.
Wniosek należy złożyć OSOBIŚCIE.
W przypadku osób, których stan nie pozwala na osobiste zgłoszenie należy skontaktować się
z Wydziałem Spraw Cudzoziemców (tel. 32 605 86 34, 32 605 86 44)
Obsługa klientów Wydziału Spraw Cudzoziemców odbywa się w budynku przy ul. Konstantego Damrota 16 w Katowicach w godzinach pracy Urzędu, tj. od poniedziałku do piątku od 7:30 do 15:30 (we wtorki do 18:00) stanowisko nr 11 lub 12.
Adres do korespondencji: Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Wydział Spraw Cudzoziemców, ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice
Wizytę w celu złożenia wniosku lub odbioru dokumentu / decyzji możesz zarezerwować w systemie kolejkowym rezerwacja.slask.eu lub pobrać bilet kolejkowy w automacie na miejscu.
Oddział w Bielsku-Białej (ul. Piastowska 40) przyjmuje wnioski mieszkańców miasta oraz powiatów bielskiego, cieszyńskiego, pszczyńskiego oraz żywieckiego. https://bezkolejki.eu/suw2/
Oddział w Częstochowie przy ul. Jana III Sobieskiego 7 przyjmuje wnioski mieszkańców miasta oraz powiatów częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego, myszkowskiego oraz zawierciańskiego. https://bezkolejki.eu/suw3/
W przypadku konieczności uzupełnienia wniosku/dokumentów pracownik skontaktuje się telefonicznie lub listownie, termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Jeśli uzupełniasz dokumenty, złóż je w kancelarii lub wyślij pocztą, podając numer sprawy (pamiętaj
o dostarczeniu oryginału lub poświadczeniu kopii za zgodność z oryginałem).
Rejestracja pobytu obywatela UE powinna trwać do 3 miesięcy. Ze względu na konieczność sprawdzenia wnioskodawców przez służby nie ma możliwości przyspieszenia załatwienia sprawy. Po złożeniu wniosku otrzymasz pismo informujące o wszczęciu postępowania i przewidywanym terminie zakończenia sprawy.
Wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu do urzędu.
Po zakończonym postępowaniu skontaktujemy się telefonicznie, e-mailowo lub na piśmie.
Dokumenty dla obywateli UE odbiera się osobiście, może je także odebrać pełnomocnik na podstawie pełnomocnictwa szczególnego do odbioru danego dokumentu.