W związku z przygotowaniami administracyjnej obsługi ruchu pielgrzymkowego do Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej na Jasnej Górze w sezonie 2024, uzgadnianie tras przejścia poszczególnych grup zorganizowanych winno odbywać się zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1966), który stanowi, iż: Organizowanie procesji, pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych wymaga uzgodnienia, w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, z właściwymi organami administracji rządowej lub samorządowej.
Obowiązek uzgodnienia trasy spoczywa na organizatorze wydarzenia o charakterze religijnym. Jednakże wychodząc naprzeciw potrzebom organizacyjnym, a przede wszystkim konieczności zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom pielgrzymek w bieżącym roku kontynuowana będzie ugruntowana praktyka. Powyższa praktyka uzyskała akceptację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, który zaaprobował przejęcie przez wojewodów koordynacyjnej funkcji w zakresie uzgodnienia tras pielgrzymek z odpowiednimi organami samorządowymi oraz podmiotami zespolonej rządowej administracji wojewódzkiej. Sprawowanie powyższej funkcji przez wojewodów wymaga zamieszczenia we wnioskach o uzgodnienie tras pielgrzymek klauzuli upoważniającej wszystkich wojewodów (jeżeli pielgrzymka przechodzi przez kilka województw) do dokonywania uzgodnień z właściwymi organami zarządzającymi ruchem na drogach publicznych.
Ze względu na czasochłonność niniejszej procedury wskazane jest, aby wnioski kierowane były do wojewodów właściwych ze względu na miejsce rozpoczęcia pielgrzymki z odpowiednim wyprzedzeniem. I tak dla pielgrzymek, których trasy nie przekraczają obszaru jednego województwa, wnioski winny być składane w terminie co najmniej 40 dni przed datą wyjścia grupy, zaś dla dłuższych - 50 dni.
We wnioskach o uzgodnienie tras pielgrzymek należy zamieścić stosowną klauzulę upoważniającą wszystkich wojewodów (jeżeli pielgrzymka przechodzi przez kilka województw) do dokonywania uzgodnień z właściwymi organami zarządzającymi ruchem na drogach publicznych.
Wniosek (do pobrania tutaj) powinien zawierać poniżej wyszczególnione informacje:
Takie same dane należy wskazać we wniosku, gdy grupa wychodzić będzie z Częstochowy w sposób zorganizowany.
Informacja dla kierowników pieszych pielgrzymek:
W Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach ww. zagadnienia koordynuje Oddział Wydziału Spraw Obywatelskich w Częstochowie (42-217 Częstochowa, ul. Jana III Sobieskiego 7, pok. 121, 228, tel. 34 3782284, 34 3782121, faks 34 3782231, e-mail: wsoic-sekretariat-czwa@katowice.uw.gov.pl
Na wskazany adres należy kierować wszelką korespondencję w zakresie uzgodnień administracyjnych dotyczących terenu województwa śląskiego.
Należy zwrócić uwagę na konieczność zgłaszania wszystkich nietypowych pielgrzymek (rowerowe, biegowe, konne itp.) udających się na Jasną Górę, gdyż uzgodnieniom podlegają nie tylko trasy grup pieszych.
Opisane postępowanie nie dotyczy pielgrzymek o zasięgu lokalnym, odbywających się na obszarze gminy (gmin) i nie przekraczających swym zasięgiem granic powiatu. W tym przypadku organizator powinien samodzielnie dokonywać uzgodnień bezpośrednio z organami zarządzającymi ruchem na drogach publicznych w ramach gminy lub powiatu oraz policją.
Wykaz tras prowadzących na Jasną Górę
Mapka - trasy pielgrzymkowe 2024
Ponadto dodatkowe informacje dotyczące obsługi pielgrzymek można uzyskać:
komendant@czestochowa.slaska.policja.gov.pl tel. 47 8581212
rd@czestochowa.ka.policja.gov.pl tel. 47 8581290
ruch-drogowy@ka.policja.gov.pl tel. 47 8511170
bzk@czestochowa.um.gov.pl tel. 34 3707870
mzd@mzd.czest.pl tel. 34 36643378
kat_sekretariat@gddkia.gov.pl tel. 32 2586281
sekretariat@zdw.katowice.pl tel. 32 7819211