Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Cudzoziemcy

Wymiana kart pobytu, wnioski i niezbędne dokumenty

  • I

    Co to jest karta pobytu

    Karta pobytu, w okresie jej ważności, potwierdza tożsamość cudzoziemca podczas jego pobytu naterytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz uprawnia, wraz z dokumentem podróży, do wielokrotnego przekraczania granicy Polski bez konieczności uzyskania wizy.

    Kartę pobytu wydaje wojewoda, który udzielił cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

    Pierwszą kartę pobytu wydaje się z urzędu w przypadku udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy, z wyjątkiem zezwolenia na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną.

    Po udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy w  celu połączenia się z rodziną karta pobytu jest wydawana na wniosek cudzoziemca, któremu udzielono tego zezwolenia.

    Pierwszą kartę pobytu w przypadku udzielenia zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE wydaje się z urzędu.

    Kolejne karty pobytu są wydawane na wniosek cudzoziemca.

  • II

    Dokumenty

    Wniosek o wymianę karty pobytu (do pobrania poniżej), należy złożyć w terminie  14 dni  po wystąpieniu przesłanek do jej wymiany. Cudzoziemiec jest obowiązany wymienić posiadaną kartę pobytu w przypadku:

    1. zmiany danych umieszczonych w dotychczasowej karcie pobytu;

    2. zmiany wizerunku twarzy posiadacza karty pobytu w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w tej karcie w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację posiadacza karty;

    3. jej utraty;

    4. jej uszkodzenia;

    5. przejęcia przez Rzeczpospolitą Polską odpowiedzialności za ochronę międzynarodową posiadacza karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta  długoterminowego UE z adnotacją: „ochrona międzynarodowa przyznana przez ...”

    6. przejęcia przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej odpowiedzialności za ochronę międzynarodową posiadacza karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

    Wniosek  o wydanie karty składa się na formularzu. Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie karty pobytu jest obowiązany przedstawić ważny dokument podróży, i dołączyć do wniosku:

    1)  2 aktualne fotografie, wykonane w odpowiednim formacie;

    2)  dokumenty niezbędne do potwierdzenia danych i okoliczności podanych we wniosku. W szczególnie uzasadnionym przypadku, jeżeli cudzoziemiec ubiegający się o wydanie karty pobytu nie posiada i nie ma możliwości uzyskania ważnego dokumentu podróży, może przedstawić  inny dokument potwierdzający jego tożsamość.

     

     

    Zał.1 - Formularz wniosku

    Zał. 2 - RODO Klauzula informacyjna


    Zał. 3 - RODO Klauzula informacyjna Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców

  • III

    Opłaty i miejsce składania wniosku

    Opłata za wydanie lub wymianę karty pobytu: 100 zł.

    Jeżeli wniosek o wydanie lub wymianę dokumentu został złożony do 28 lipca 2022 r., pobrana zostanie stawka opłaty w wysokości 50 zł.

    Za wydawanie pierwszej karty pobytu  bezpośrednio po udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały oraz zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej stawka opłaty za wydanie karty pobytu zależeć będzie od terminu złożenia do wojewody wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt.
    Jeżeli taki wniosek został złożony do 28 lipca 2022 r. zastosowanie będzie miała dotychczasowa stawka opłaty za wydanie karty pobytu (wynosząca 50 zł). Jeżeli zaś wniosek zostanie złożony w okresie od 28 lipca 2022 r., za wydanie karty pobytu z urzędu już po udzieleniu zezwolenia będzie pobierana opłata w wysokości 100 zł.

    W niektórych przypadkach pierwsze karty pobytu są przez wojewodów wydawane nie z urzędu, a na wniosek cudzoziemców. Dotyczy to przypadków, gdy cudzoziemcowi udzielono:

    zezwolenia na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną, zezwolenia na pobyt stały dla członka najbliższej rodziny repatrianta, zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, zezwolenia na pobyt czasowy w celu mobilności długoterminowej pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż, w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa, zezwolenia na pobyt czasowy na podstawie art. 160 ust. 1, 3, 4 lub 6 ustawy o cudzoziemcach-wówczas dla określenia wysokości stawki opłaty za wydanie pierwszej karty pobytu znaczenie decydujące będzie miał termin złożenia wniosku cudzoziemca o wydanie tego dokumentu (już po udzieleniu zezwolenia).


    Opłatę należy uiścić bezgotówkowo na rachunek bankowy Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego:

    Narodowy Bank Polski Oddział Okręgowy w Katowicach

    67 1010 1212 0053 4022 3100 0000

    W siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach przy

    ul. K. Damrota 16 (wejście z prawej strony budynku), znajduje się także:

    • opłatomat (parter, po lewej stronie od wejścia) w którym można dokonywać wpłat bezgotówkowych na konto Urzędu Miasta w Katowicach oraz Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

    Ulga w opłacie skarbowej za wydanie lub wymianę karty pobytu przysługuje cudzoziemcom:

    - którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,

    - których celem pobytu jest pobieranie nauki w szkole ponadgimnazjalnej i szkole wyższej na terytorium RP,

    - małoletnim, którzy w dniu złożenia wniosku o wydanie lub wymianę karty pobytu lub dokumentu nie ukończyli 16 lat.

    Ulga w opłacie wynosi 50% wyżej określonej kwoty.

     

    Stawka opłaty za wymianę dokumentu w przypadku jego utraty lub zniszczenia zawinionej przez cudzoziemca wynosi dla:
    - karty pobytu – 200 zł.

    Stawka opłaty za wymianę dokumentu w przypadku kolejnej jego utraty lub zniszczenia zawinionej przez cudzoziemca wynosi dla:
    - karty pobytu – 300 zł.

    Wnioski można składać w Kancelarii Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego:

    • Oddziale Wydziału Spraw Cudzoziemców w Bielsku-Białej, ul. Piastowska 40, 

                 tel. 780 100 935,

    • Oddziale Wydziału Spraw Cudzoziemców w Częstochowie, ul. Jana III Sobieskiego 7,

                 tel. 780 100 935,

    • w Katowicach , ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice, tel. 780 100 935

    W siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach przy ul. K. Damrota 16 (wejście z prawej strony budynku), znajduje się:

    • opłatomat (parter, po lewej stronie od wejścia – możliwość dokonywania wpłat bezgotówkowych na konto Urzędu Miasta w Katowicach oraz Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego).

    Adresem Wydziału do korespondencji pozostaje adres jak poniżej:

    Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

    Wydział Spraw Cudzoziemców

    40-035 Katowice, ul. Jagiellońska 25

     

     

    Po złożeniu wniosku cudzoziemiec otrzyma zawiadomienie o terminie zgłoszenia się do Urzędu w celu złożenia odcisków linii papilarnych i uzupełnienia braków formalnych wniosku. W tym celu prosimy o złożenie kompletnego wniosku  (wypełnione wszystkie rubryki) wraz z fotografiami i należną opłatą skarbową.

    Z uwagi na dużą liczbę zapytań telefonicznych zachęcamy do kontaktu mailowego na adres: cudzoziemcy@katowice.uw.gov.pl.

    W celu ułatwienia identyfikacji prosimy podać numer sprawy oraz imię i nazwisko wnioskodawcy.