W Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowę zakładającą modernizację prawie 30 km linii kolejowych. W ramach inwestycji PKP PLK S.A. przewiduje przebudowę torów i infrastruktury kolejowej. Przyczyni się to do skrócenia czasu przewozu ładunków, usprawnienia ruchu towarowego, a co za tym idzie również do podniesienia konkurencyjności kolei w stosunku do innych gałęzi transportu oraz rozwoju gospodarczego regionu. Umowę na projekt i wykonanie robót na liniach kolejowych nr: 132, 188, 147 oraz 180, o wartości prawie 260 mln zł netto, podpisali dzisiaj przedstawiciele kierownictwa Regionu Śląskiego PKP PLK S.A. – zastępca dyrektora ds. projektów unijnych Bożena Kozmowska i zastępca dyrektora ds. finansowych Edyta Świątek oraz przedstawiciele firmy PORR S.A. będącej wykonawcą projektu – członek Zarządu Siegfried Weindok i prokurent Jan Chmiel.
– To kolejny bardzo ważny element inwestycyjny w naszym województwie, w naszym regionie. Program dla Śląska – bo o nim mówimy już od dłużnego czasu – to jest gigantyczny katalog inwestycji twardych oraz miękkich i również w tym dokumencie znajduje się takie zadanie jak modernizacja linii kolejowych – mówił tuż przed podpisaniem umowy wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Wspomniał też o korzyściach, jakie przyniesie realizacja inwestycji: – w sposób zdecydowany i jednoznaczny poprawi naszą infrastrukturę i konkurencyjność, również na rynku towarowym i usług świadczonych przez różnego rodzaju firmy (…) Bardzo często mówi się wyłącznie o transporcie publicznym, pasażerskim, natomiast zapomina się o tym, co jest również wyjątkowo kluczowym elementem rozwoju gospodarki, jakim jest transport towarowy – podkreślił wojewoda.
O tym, co udało się zrealizować w ostatnim czasie, a także o szczegółach bieżącej inwestycji mówił natomiast dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK S.A. Arnold Bresch. Podpisana dzisiaj umowa przewiduje przebudowę linii kolejowych na odcinkach: Bytom – Zabrze Biskupice, Zabrze Biskupice – Maciejów, Dorota – Mysłowice Brzezinka oraz prace torowe w stacji Bytom Boberek. W sumie inwestycja ma obejmować przebudowę 34 km torów, wymianę 32 rozjazdów, remont 35 obiektów inżynieryjnych (wiaduktów, mostów, przepustów) oraz 3 nastawni, a także wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na przejeździe przy ul. Ziemskiej w Zabrzu i nawierzchni drogowej na przejeździe przy ul. Leśnej w Mysłowicach. – Podpisujemy dzisiaj umowę na zaprojektowanie i wybudowanie tego wszystkiego (…) Mniej więcej za rok wykonawca wejdzie na plac budowy – podsumował dyrektor Arnold Bresch.
Jakie będą skutki inwestycji? Przede wszystkim pociągi na tych odcinkach pojadą szybciej, bo do 100 km/h, co skróci czas transportu towarowego i zwiększy przepustowość szlaku. Transport towarowy na zmodernizowanych liniach ma być również bardziej punktualny, bezpieczniejszy, a dzięki montażowi torów bezstykowych i ekranów akustycznych – także cichszy. Planowany termin zakończenia prac to 2022 rok.