Wojewoda Śląski wydał 31 stycznia 2025 roku decyzję ZRID* w sprawie odcinka S1 Mysłowice–Bieruń. O realizacji inwestycji drogowej na tym odcinku mówili podczas dzisiejszego briefingu prasowego w Bieruniu Wojewoda Marek Wójcik, Starosta Bieruńsko-Lędziński Łukasz Odelga oraz Dyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Przemysław Juszczyk.
– To ostatni odcinek powstającej drogi S1, na który potrzebna była decyzja ZRID. Cały odcinek pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą to droga kluczowa dla rozwoju województwa. Odciąży ruch w Mysłowicach, Katowicach, Tychach, Pszczynie, ale także w powiecie bieruńsko-lędzińskim – podkreślił Wojewoda Marek Wójcik.
Starosta powiatu bieruńsko-lędzińskiego Łukasz Odelga wskazał, że to historyczny moment i „skok cywilizacyjny”. Zapewnił, że „przygotowujemy się - tworzymy strategię ponadlokalną, która traktuje tę drogę jako koło zamachowe całego rozwoju lokalnego”. Jak powiedział, projektowane są m.in. nowe tereny inwestycyjne w oparciu o nowy układ komunikacyjny.
W trakcie briefingu prasowego Dyrektor oddziału GDDKiA w Katowicach Przemysław Juszczyk poinformował, że droga będzie mieć po dwa pasy w obie strony i rezerwę na trzeci w przyszłości.
Zakres inwestycji obejmuje m.in.:
Trasa zaczyna się węzłem Mysłowice–Kosztowy, a kończy przy powstającym pod Górką Bijasowicką węźle Bieruń. Koszt inwestycji to 490 mln zł.
Inwestorem odpowiedzialnym za wybudowanie drogi ekspresowej S1 jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek I/B Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)” jest zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych finansowanych z Funduszy Unijnych, a jej budowa wynika z potrzeby stworzenia spójnego, tranzytowego układu dróg na terytorium kraju oraz dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich. Odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S1, który jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI (zgodnie z wykazem sieci europejskiej TEN-T) łączącego kraje nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku I/B węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)” przebiegać będzie po nowym śladzie. Ponadto, realizacja przedsięwzięcia zwiększy dostępność komunikacyjną regionu, skróci czas podróży, zwiększy bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska.
Po zakończeniu briefingu Wojewoda, Starosta, Dyrektor GDDKiA w Katowicach oraz samorządowcy - burmistrzowie i wójtowie gmin, których teren obejmuje inwestycja - udali się na plac budowy z wizytą gospodarską.
* decyzja nr 1/2025/ZRID o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek I/B Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)” w ramach zadania pn. „Zaprojektowanie i wykonanie drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek I/B Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Bieruń” (bez węzła)