Dzisiaj w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały dwie umowy z wykonawcami prac projektowych w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Dzięki nim Jastrzębie-Zdrój odzyska kolejowe połączenie z Katowicami. Lepszy dostęp do kolei będą mieć również mieszkańcy południowych dzielnic Katowic. W wydarzeniu wzięli udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.
Umowy dotyczą opracowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektów: „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” (wartość 10,7 mln zł) oraz „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy-Katowice Murcki-Katowice Ligota linią kolejową nr 142” (wartość 6,8 mln zł).
— Gdy w 2018 roku ogłaszaliśmy Program Kolej Plus, przywrócenie połączeń kolejowych Jastrzębia-Zdroju ze stalicą województwa śląskiego było jednym z najważniejszych celów tego programu. Dlatego pragnę wyrazić zadowolenie, że kolej wróci na tereny, które były dotychczas pozbawione tego środka transportu i umożliwi ich rozwój — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
– Takich zadań w lokalną infrastrukturę drogową i kolejową jest historycznie dużo. Myślę, że dostrzegają to również mieszkańcy, którzy mogą się poruszać bezpiecznymi arteriami, bezpiecznymi drogami – zaznaczył wojewoda Jarosław Wieczorek.
Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Szacowany czas podróży między tymi miastami wyniesie około 72 min. liczące ok. 80 tys. mieszkańców Jastrzębie-Zdrój od 2001 roku jest największym miastem w Polsce pozbawionym dostępu do kolei. W ramach projektu odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowe linii kolejowej (nr 159) o łącznej długości ok. 20 km: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h. Mieszkańcy południowo-zachodniej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei, dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji stacji w Pawłowicach Śląskich. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Prace projektowe planowane są w latach 2023–2026, a roboty budowlane w latach 2026–2029. Szacowana wartość całego zadania to 475 mln zł.
Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami (linia 142) mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia zyskają lepszy dostęp do kolei. Szacowany czas przejazdu nową trasą Tychy – Katowice to 29 min. Mijanka, którą przewidziano w Murckach, usprawni przewozy pasażerskie i towarowe. Zwiększy się także bezpieczeństwo dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami – 2 wiaduktów kolejowych oraz 1 wiaduktu drogowego. Linia Katowice Ligota – Tychy (nr 142) stanowi istotny element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i obecnie wykorzystywana jest tylko w ruchu towarowym. Dla zadania prace projektowe zaplanowano latach 2023–2025, a w latach 2026–2029 budowę. Szacowana wartość całego zadania to ponad 142 mln zł.
/z wykorzystaniem materiałów Ministerstwa Infrastruktury www.gov.pl/