- Data publikacji 2 lutego 2022
Do 28 lutego 2022 r. obowiązują ograniczenia w funkcjonowaniu Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach polegające na wykonywaniu wyłącznie zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom w zakresie wskazanym poniżej:
- Urząd prowadzi bezpośrednią obsługę klientów w sprawach wymagających osobistego stawienia się wyłącznie po wcześniejszym umówieniu wizyty telefonicznie albo poprzez internetowy system rezerwacji http://rezerwacja.slask.eu, z uwzględnieniem zakresu podanego w informacjach szczegółowych w pkt 8. W pozostałych zakresach pod wskazanymi numerami telefonów w pkt 9.
Powyższe nie dotyczy obsługi paszportowej w niektórych lokalizacjach, wskazanych w pkt 8 ust. 1.
- Urząd prowadzi obsługę od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30 oraz w wydłużonych godzinach pracy we wtorek, z uwzględnieniem informacji szczegółowych określonych w pkt 8.
- Obywatele we wszystkich sprawach, prowadzonych przez Urząd, mogą kontaktować się z pracownikami telefonicznie i mailowo lub przesyłać korespondencję pocztą tradycyjną, a także za pośrednictwem ePUAP, z uwzględnieniem zakresu podanego w informacjach szczegółowych zawartych w pkt 8.
- Przy wejściu do budynków Urzędu w Katowicach (przy ul. Jagiellońskiej 25 i przy
Powstańców 41a), Bielsku-Białej i Częstochowie wystawione są skrzynki podawcze, do których klienci mogą składać dokumenty lub informacje (bez potwierdzenia złożenia dokumentu) z prośbą o kontakt w prowadzonej przez Urząd sprawie.
- Wykaz telefonów kontaktowych do poszczególnych komórek organizacyjnych
i pracowników znajduje się na stronie internetowej Urzędu www.katowice.uw.gov.pl
w zakładce kontakt à książka teleadresowa, a wykaz telefonów do umawiania wizyt został również zamieszczony w pkt 9.
- Prosimy, aby przychodzić do Urzędu nie wcześniej niż 10 minut przed umówioną godziną wizyty, pamiętając o obowiązku zakrywania, przy pomocy maseczki, ust
i nosa. Informujemy ponadto, że przy wejściu do budynków Urzędu będzie wykonywany pomiar temperatury ciała.
- Aktualizowane na bieżąco informacje w powyższym zakresie będą dostępne na stronie internetowej Urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w holu Urzędu.
- Informacje szczegółowe:
- SPRAWY PASZPORTOWE (Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców):
- aby umożliwić sprawną obsługę paszportową, pracownicy Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego koncentrują się na przyjmowaniu wniosków oraz wydawaniu paszportów, prosimy zatem o wyrozumiałość związaną z utrudnionym kontaktem telefonicznym z poszczególnymi jednostkami,
od 24 czerwca br. kontakt telefoniczny jest możliwy z Infolinią Paszportową
od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:30 do 15:30 pod nr tel. 32 20 77 099,
- złożenie wniosku lub odbiór paszportu są możliwe:
- po umówieniu wizyty wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji w:
- Oddziale Paszportowym w Katowicach (ul. Jagiellońska 25),
- Terenowej Delegaturze Paszportowej w Bielsku-Białej (ul. Piastowska 40),
- Terenowej Delegaturze Paszportowej w Częstochowie (ul. Sobieskiego 7),
UWAGA: odbiór paszportu będzie także możliwy – w miarę wolnych miejsc – bez wcześniejszej rezerwacji terminu wizyty, jednakże jedynie rezerwacja internetowa daje gwarancję przyjęcia w ustalonym, podczas rezerwacji, dniu,
- bez konieczności wcześniejszego umawiania wizyty w:
- Terenowej Delegaturze Paszportowej w Sosnowcu (ul. 3 Maja 33)
oraz w punktach paszportowych zlokalizowanych w:
- Bytomiu,
- Cieszynie,
- Gliwicach,
- Raciborzu,
- Rybniku,
- Tarnowskich Górach,
- Tychach,
- Wodzisławiu Śląskim,
- Zabrzu,
- Zawierciu,
- Żorach,
- złożenie wniosku lub odbiór paszportu są dodatkowo możliwe, wyłącznie po umówieniu wizyty na pośrednictwem systemu:
- Starostwa Powiatowego w Pszczynie e-kolejka
– https://kolejka.powiat.pszczyna.pl,
- Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju
– https://bezkolejki.eu/umjastrzebiezdroj,
- dodatkowa informacja telefoniczna:
- Oddział Paszportowy w Katowicach (ul. Jagiellońska 25)
- tel. 32 20 77 099 (Infolinia Paszportowa),
- Terenowa Delegatura Paszportowa w Bielsku-Białej (ul. Piastowska 40)
- tel. 33 813 62 71, 33 813 62 76, 33 813 63 40, 33 813 62 85,
- Terenowa Delegatura Paszportowa w Częstochowie (ul. Sobieskiego 7)
- tel. 34 378 21 65, 34 378 21 66, 34 378 21 75,
- Terenowa Delegatura Paszportowa w Sosnowcu (ul. 3 Maja 33)
- tel. 32 29 62 232,
- Punkt Paszportowy w Bytomiu – tel. 32 28 17 224,
- Punkt Paszportowy w Cieszynie – tel. 33 47 09 600, 33 47 09 601,
33 47 09 602,
- Punkt Paszportowy w Gliwicach – tel. 32 23 85 678,
- Punkt Paszportowy w Jastrzębiu-Zdroju – tel. 32 47 85 375,
- Punkt Paszportowy w Pszczynie (ul. 3 Maja 10) – tel. 32 44 92 334,
- Punkt Paszportowy w Raciborzu – tel. 32 41 47 047,
- Punkt Paszportowy w Rybniku – tel. 32 42 26 300,
- Punkt Paszportowy w Tarnowskich Górach – tel. 32 38 13 792,
- Punkt Paszportowy w Tychach – tel. 32 23 17 630,
- Punkt Paszportowy w Wodzisławiu Śląskim – tel. 32 41 20 976,
32 41 20 977,
- Punkt Paszportowy w Zabrzu – tel. 32 27 39 621,
- Punkt Paszportowy w Zawierciu – tel. 32 494 20 46, 32 494 20 47,
- Punkt Paszportowy w Żorach – tel. 32 43 41 002.
- SPRAWY OBYWATELSTWA POLSKIEGO (Wydział Spraw Obywatelskich
i Cudzoziemców):
- sprawy wymagające osobistego stawienia się w Urzędzie:
- przyjmowanie wniosków o uznanie lub nadanie obywatelstwa polskiego, jeżeli podpis nie jest urzędowo poświadczony (np. przez notariusza),
- przyjmowanie wniosków o uznanie za repatrianta, jeżeli podpis nie jest urzędowo poświadczony (np. przez notariusza),
- przyjmowanie wniosków o zrzeczenie się obywatelstwa polskiego, jeżeli podpis nie jest urzędowo poświadczony (np. przez notariusza),
- przyjmowanie oświadczeń rodziców o wyrażeniu zgody na nabycie lub zrzeczenie się obywatelstwa polskiego przez małoletniego oraz przyjmowanie oświadczeń małoletniego, który ukończył 16 lat o wyrażeniu zgody na nabycie lub zrzeczenie się obywatelstwa polskiego,
- przyjmowanie wniosków dotyczących poświadczenia/utraty obywatelstwa polskiego, gdzie załączone dokumenty nie są poświadczone za zgodność
z oryginałem (np. przez notariusza),
- potwierdzanie za zgodność z oryginałem dokumentów tożsamości do spraw prowadzonych w Oddziale do Spraw Obywatelskich (m.in. dowodów osobistych, dokumentów podróży – paszportów), jeżeli kopia dokumentu nie jest urzędowo poświadczona (np. przez notariusza),
- zapoznanie się z aktami sprawy,
- w pozostałych sprawach dotyczących obywatelstwa polskiego, gdzie osobiste stawienie się w Urzędzie nie jest wymagane, wnioski prosimy wysyłać pocztą lub składać za pośrednictwem skrzynki podawczej (przy wejściach do budynków w Katowicach, Bielsku-Białej i Częstochowie – bez potwierdzenia złożenia dokumentu),
- wizyty można umawiać wyłącznie telefonicznie pod wskazanymi numerami telefonów:
- Katowice – tel. 32 20 77 715, 32 20 77 145, 32 20 77 126, 32 20 77 144,
- Bielsko-Biała – tel. 33 813 63 36,
- Częstochowa – tel. 34 378 21 21, 34 378 22 84.
- SPRAWY CUDZOZIEMCÓW (Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców):
- składanie wniosków pobytowych
- cudzoziemcy, którym termin rezerwacji internetowej na złożenie wniosku przypadał w okresie zawieszenia obsługi, tj. od 16 marca do 24 maja 2020 r. – proszeni są o kontakt telefoniczny z infolinią dla cudzoziemców lub mailowy w celu ustalenia nowego terminu do złożenia wniosku:
mail: cudzoziemcy@katowice.uw.gov.pl,
- Bielsko-Biała – tel. 33 813 63 36,
mail: cudzoziemcy.bielsko@katowice.uw.gov.pl,
- Częstochowa – tel. 34 378 22 22 lub 34 378 20 61,
mail: cudzoziemcy.czestochowa@katowice.uw.gov.pl,
- w przypadku cudzoziemców, którzy wysłali wnioski pocztą, złożyli je
w kancelarii Urzędu lub w skrzynkach podawczych, terminy do uzupełnienia braków formalnych wniosków (tj. osobiste stawienie się w Urzędzie, złożenie odcisków linii papilarnych), będą wyznaczane przez Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców w formie pisemnej, zgodnie
z kolejnością wpływu wniosków do Urzędu. Prosimy o cierpliwe oczekiwanie na list z Urzędu,
- cudzoziemców, którzy zamierzają złożyć wniosek o pobyt w Katowicach prosimy o dokonywanie rezerwacji za pośrednictwem internetowego systemu rezerwacji http://rezerwacja.slask.eu – do usługi Punkt informacyjno-doradczy dla cudzoziemców. Podczas wizyty w Punkcie zostanie sprawdzona kompletność wniosku.
Wizyty w pozostałych sprawach dotyczących legalizacji pobytu cudzoziemców oraz obywateli UE, można umawiać telefonicznie albo poprzez internetowy system rezerwacji http://rezerwacja.slask.eu:
- umawianie wizyty w Punkcie informacyjno-doradczym dla cudzoziemców
- Katowice – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- wydawanie kart pobytu cudzoziemcom
- Katowice – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- Bielsko-Biała – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- Częstochowa – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- składanie wniosków o zaproszenie dla cudzoziemca i odbiór zaproszeń,
składanie wniosków i odbiór dokumentów dla obywateli Unii Europejskiej
i członków ich rodzin,
składanie wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego dla posiadaczy Kart Polaka i odbiór decyzji,
- Katowice – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- Bielsko-Biała – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- Częstochowa – poprzez internetowy system rezerwacji w sprawach zaproszeń oraz obywateli UE albo telefonicznie w pozostałych sprawach (tel. 34 378 20 61, 34 378 21 21, 34 378 22 84),
- uzupełnianie dokumentów do złożonych wniosków
- Bielsko-Biała – wyłącznie telefonicznie (tel. 33 813 63 36),
- Częstochowa – poprzez internetowy system rezerwacji albo telefonicznie w sprawach zaproszeń oraz obywateli UE (tel. 34 378 20 61,
34 378 22 22, 34 378 21 37).
- ZEZWOLENIA NA PRACĘ CUDZOZIEMCÓW (Wydział Spraw Obywatelskich
i Cudzoziemców):
- osobiste stawienie się w Urzędzie nie jest wymagane, wnioski można wysyłać pocztą lub składać za pośrednictwem skrzynki podawczej (przy wejściach do budynków w Katowicach, Bielsku-Białej i Częstochowie – bez potwierdzenia złożenia dokumentu) lub drogą elektroniczną: za pośrednictwem strony https://www.praca.gov.pl,
- klienci w sprawie potwierdzenia kopii dokumentów dołączonych do wniosku
o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca – będą przyjmowani po umówieniu wizyty telefonicznie albo poprzez internetowy system rezerwacji w Oddziale do Spraw Zatrudnienia Cudzoziemców:
- Katowice – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- Bielsko-Biała – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- Częstochowa – wyłącznie telefonicznie (tel. 34 378 20 19, 34 378 20 20, 34 378 22 22),
- zezwolenia na pracę cudzoziemców będą wysyłane przez pracowników za pośrednictwem poczty na adres korespondencyjny podany w toku postępowania.
- KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH I ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZEGO (Wydział Rodziny i Polityki Społecznej)
- wizyty w sprawach wymagających osobistego stawienia się w Urzędzie będą możliwe wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty,
- kontakt z pracownikami jest możliwy od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8:00 do 14:30
- 32 606 33 56,
- mail: koordynacjaswiadczeneu@katowice.uw.gov.pl,
koordynacjaeu@katowice.uw.gov.pl.
- ORZEKANIE O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI (Wojewódzki Zespół ds. Orzekania
o Niepełnosprawności)
- w przypadku złożenia przez osobę zainteresowaną / przedstawiciela ustawowego dziecka odwołania od orzeczenia o niepełnosprawności / o stopniu niepełnosprawności w okresie od 8 marca 2020 r. do upływu 90. dnia od dnia odwołania stanu epidemicznego lub stanu epidemii – jeżeli lekarz (przewodniczący składu orzekającego) uzna złożoną dokumentację medyczną za wystarczającą do wydania oceny bez konieczności badania – skład orzekający może rozpoznać sprawę i wydać orzeczenie bez uczestnictwa w posiedzeniu składu orzekającego osoby zainteresowanej lub dziecka i jego przedstawiciela ustawowego,
- o terminach posiedzeń składów orzekających jesteście Państwo informowani listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub telefonicznie.
- POTWIERDZANIE PROFILU ZAUFANEGO (Biuro Organizacyjno-Budżetowe)
- wizyty można umawiać telefonicznie albo poprzez internetowy system rezerwacji:
- Katowice – wyłącznie poprzez internetowy system rezerwacji,
- Bielsko-Biała – wyłącznie telefonicznie (tel. 33 813 62 00),
- Częstochowa – wyłącznie telefonicznie (tel. 34 378 20 00).
- SKŁADANIE SKARG I WNIOSKÓW (Wydział Kontroli)
– obsługiwani będą wyłącznie klienci po wcześniejszym mailowym umówieniu wizyty – skargi@katowice.uw.gov.pl.
- Wykaz telefonów do umawiania wizyt w pozostałych sprawach:
- Biuro Administracyjne – 32 20 77 231
- Biuro Organizacyjno-Budżetowe – 32 20 77 252
- Biuro Wojewody – 32 20 77 221
- Inspektor Ochrony Danych – 32 20 77 975
- Państwowa Straż Rybacka – 32 20 77 819
- Państwowa Straż Łowiecka – 32 20 77 892
- Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna – 32 20 77 417
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego – 32 20 77 700
- Wydział Finansów i Budżetu – 32 20 77 308
- Wydział Infrastruktury – 32 20 77 589
- Wydział Kontroli – 32 20 77 296
- w sprawach oświadczeń majątkowych przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego – 32 20 77 234
- Wydział Nadzoru Prawnego – 32 20 77 496
- Wydział Nadzoru Właścicielskiego – 32 20 77 408
- Wydział Rodziny i Polityki Społecznej – 32 20 77 824
- Wydział Rozwoju i Współpracy Terytorialnej – 32 20 77 174
- Wydział Zdrowia – 32 20 77 455, 32 20 77 453
- Zespół Audytu Wewnętrznego – 32 20 77 418
- Zespół do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych – 32 20 77 336
- Wydział Powiadamiania Ratunkowego – 32 20 77 478.