Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Fot. ŚUW
  • Data publikacji 11 lutego 2025

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11 lutego numer alarmowy 112 obchodzi swoje urodziny

Co roku, 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Dzień ten został ustanowiony przez Unię Europejską.

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 stwarza doskonałą okazję do rozpowszechniania idei jego działania, przypomnienia podstawowych zasad korzystania z numeru i udzielania pierwszej pomocy – podkreśla Wojewoda Śląski Marek Wójcik.

Do czego służy numer alarmowy 112?

Numer alarmowy 112 służy do informowania o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia dla życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Połączenia wykonywane na numer alarmowy 112 z terenu województwa śląskiego są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach. W kraju funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR).

Ponad 1,65 mln zgłoszeń

W 2024 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach obsłużyło ponad 1,65 mln zgłoszeń, co daje ponad 4,5 tys. zgłoszeń na dobę – zaznacza Wojewoda Marek Wójcik.

Najwięcej zgłoszeń było rejestrowanych między godziną 14:00 a 19:00, w miesiącach wakacyjnych oraz w piątki i soboty. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,3 sekundy. Oznacza to, że operator odbierał połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 5,5 sekundy trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).

Fałszywy alarm to skrajna nieodpowiedzialność

Operatorzy numeru alarmowego wciąż odbierają zgłoszenia fałszywe. W ubiegłym roku około 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb (w porównaniu z rokiem 2023 spadek o ok. 5 proc.).

Numer alarmowy 112 służy ratowaniu życia i zdrowia. Apelujemy o odpowiedzialne korzystanie z niego – podkreśla Wojewoda Marek Wójcik.

Połączenie na numer alarmowy 112 jest bezpłatne. Można się na niego dodzwonić także z urządzeń znajdujących się poza zasięgiem swojej sieci oraz bez aktywnej karty SIM.

Szczególne funkcjonalności systemu

W ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego uproszczona została obsługa zgłoszeń na przejazdach kolejowych – w czerwcu 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 001 zarządzanych przez siebie przejazdów kolejowo-drogowych odblaskowymi naklejkami #ŻółtaNaklejkaPLK – podanie numeru przejazdu, pozwala na szybką lokalizację miejsca zdarzenia, szczególnie w miejscach trudnych do określenia, np. przejazdy kolejowe w środku lasu.

Dodatkowo system pozwala na obsługę zgłoszeń:

  • Typu e-call – z urządzeń montowanych w pojazdach w ramach ogólnoeuropejskiego systemu szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przystosowało System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie całej Polski do przyjmowania i obsługi zgłoszeń z systemu. Połączenia z tych urządzeń mogą być aktywowane automatycznie przez czujniki w pojeździe, bądź ręcznie przez kierowcę lub pasażera.
  • Z aplikacji mobilnej Alarm 112 dla osób głuchych – umożliwia ona przekazanie zgłoszenia alarmowego do centrum powiadamiania ratunkowego przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji poprzez wybór odpowiednich piktogramów możliwe jest określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna. Aby skorzystać z aplikacji mobilnej Alarm112 należy pobrać aplikację i dokonać rejestracji. Aplikacja mobilna Alarm112 dostępna jest dla dwóch systemów operacyjnych Android i iOS.
  • Zagranicznych w ramach EENA – Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112 (European Emergency Number Association) – czyli organizacji pozarządowej, której ideą jest zwiększanie bezpieczeństwa na terenie Unii Europejskiej i niesienie pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia, bez barier językowych, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Przyjęcie zgłoszenia alarmowego dotyczącego zdarzenia w innym kraju na terenie Europy jest możliwe w każdym CPR w Polsce, a następnie przekazywane jest ono do odpowiednich służb poza granicami naszego kraju.

Do obsługi tego rodzaju zgłoszeń wykorzystywana jest baza danych EENA.

Każda osoba przebywająca na terenie Polski, mając informację o poszkodowanym w innym kraju objętym zasięgiem EENA, który znajduje się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, może szybko wezwać pomoc. W ramach współpracy przekazywane są przede wszystkim zgłoszenia medyczne, np. nagłe zatrzymania krążenia, utraty przytomności czy próby samobójcze. Jest to szczególnie przydatne, gdy osoba w stanie nagłego zagrożenia nie posługuje się językiem kraju, w którym się znajduje i informuje o zagrożeniu swoich bliskich w Polsce.

Na ten moment EENA obejmuje 26 państw członkowskich: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Grecja, Holandia, Islandia, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Macedonia Północna, Mołdawia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania, Węgry.

Jak prawidłowo zgłaszać?

Numer alarmowy 112 wybieraj w sytuacjach alarmowych, w których niezbędna jest pomoc Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego i gdy wymagane są natychmiastowe działania tych służb.

  • Zanim zadzwonisz na numer alarmowy 112:

- upewnij się, że zgłoszenie jest alarmowe (wystąpiło nagłe zagrożenie wymagające interwencji służb ratunkowych);

- ustal lokalizację zdarzenia;

- ustal liczbę osób poszkodowanych, o ile takie występują;

- znajdź ciche i bezpieczne miejsce, by móc przeprowadzić rozmowę z operatorem.

  • W trakcie rozmowy z operatorem numeru alarmowego:

- operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc;

- opowiedz krótko na czym polega Twoje zgłoszenie;

- podaj dokładny adres zdarzenia, które chcesz zgłosić;

- odpowiadaj na zadawane przez operatora pytania (kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych);

- przedstaw się i potwierdź swój numer kontaktowy, by ułatwić kontakt służb (Policja, Straż Pożarna, Państwowe Ratownictwo Medyczne, służby pomocnicze) z Tobą w przypadku konieczności weryfikacji podanych przez Ciebie informacji lub ich uszczegółowienia;

- nigdy nie rozłączaj się jako pierwszy (to operator decyduje, czy już ma wszystkie niezbędne informacje);

- po zakończeniu rozmowy z operatorem staraj się nie korzystać z telefonu, który podałeś jako kontaktowy, by operator lub służby w razie potrzeby mogły nawiązać z Toba kontakt.

Galeria zdjęć

Wróć