11 lutego numer alarmowy 112 obchodzi swoje urodziny
Co roku, 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Dzień ten został ustanowiony przez Unię Europejską.
– Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 stwarza doskonałą okazję do rozpowszechniania idei jego działania, przypomnienia podstawowych zasad korzystania z numeru i udzielania pierwszej pomocy – podkreśla Wojewoda Śląski Marek Wójcik.
Do czego służy numer alarmowy 112?
Numer alarmowy 112 służy do informowania o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia dla życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego. Połączenia wykonywane na numer alarmowy 112 z terenu województwa śląskiego są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach. W kraju funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR).
Ponad 1,65 mln zgłoszeń
– W 2024 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach obsłużyło ponad 1,65 mln zgłoszeń, co daje ponad 4,5 tys. zgłoszeń na dobę – zaznacza Wojewoda Marek Wójcik.
Najwięcej zgłoszeń było rejestrowanych między godziną 14:00 a 19:00, w miesiącach wakacyjnych oraz w piątki i soboty. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,3 sekundy. Oznacza to, że operator odbierał połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 5,5 sekundy trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).
Fałszywy alarm to skrajna nieodpowiedzialność
Operatorzy numeru alarmowego wciąż odbierają zgłoszenia fałszywe. W ubiegłym roku około 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb (w porównaniu z rokiem 2023 spadek o ok. 5 proc.).
– Numer alarmowy 112 służy ratowaniu życia i zdrowia. Apelujemy o odpowiedzialne korzystanie z niego – podkreśla Wojewoda Marek Wójcik.
Połączenie na numer alarmowy 112 jest bezpłatne. Można się na niego dodzwonić także z urządzeń znajdujących się poza zasięgiem swojej sieci oraz bez aktywnej karty SIM.
Szczególne funkcjonalności systemu
W ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego uproszczona została obsługa zgłoszeń na przejazdach kolejowych – w czerwcu 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 001 zarządzanych przez siebie przejazdów kolejowo-drogowych odblaskowymi naklejkami #ŻółtaNaklejkaPLK – podanie numeru przejazdu, pozwala na szybką lokalizację miejsca zdarzenia, szczególnie w miejscach trudnych do określenia, np. przejazdy kolejowe w środku lasu.
Dodatkowo system pozwala na obsługę zgłoszeń:
Do obsługi tego rodzaju zgłoszeń wykorzystywana jest baza danych EENA.
Każda osoba przebywająca na terenie Polski, mając informację o poszkodowanym w innym kraju objętym zasięgiem EENA, który znajduje się w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, może szybko wezwać pomoc. W ramach współpracy przekazywane są przede wszystkim zgłoszenia medyczne, np. nagłe zatrzymania krążenia, utraty przytomności czy próby samobójcze. Jest to szczególnie przydatne, gdy osoba w stanie nagłego zagrożenia nie posługuje się językiem kraju, w którym się znajduje i informuje o zagrożeniu swoich bliskich w Polsce.
Na ten moment EENA obejmuje 26 państw członkowskich: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Grecja, Holandia, Islandia, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Macedonia Północna, Mołdawia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania, Węgry.
Jak prawidłowo zgłaszać?
Numer alarmowy 112 wybieraj w sytuacjach alarmowych, w których niezbędna jest pomoc Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego i gdy wymagane są natychmiastowe działania tych służb.
- upewnij się, że zgłoszenie jest alarmowe (wystąpiło nagłe zagrożenie wymagające interwencji służb ratunkowych);
- ustal lokalizację zdarzenia;
- ustal liczbę osób poszkodowanych, o ile takie występują;
- znajdź ciche i bezpieczne miejsce, by móc przeprowadzić rozmowę z operatorem.
- operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc;
- opowiedz krótko na czym polega Twoje zgłoszenie;
- podaj dokładny adres zdarzenia, które chcesz zgłosić;
- odpowiadaj na zadawane przez operatora pytania (kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych);
- przedstaw się i potwierdź swój numer kontaktowy, by ułatwić kontakt służb (Policja, Straż Pożarna, Państwowe Ratownictwo Medyczne, służby pomocnicze) z Tobą w przypadku konieczności weryfikacji podanych przez Ciebie informacji lub ich uszczegółowienia;
- nigdy nie rozłączaj się jako pierwszy (to operator decyduje, czy już ma wszystkie niezbędne informacje);
- po zakończeniu rozmowy z operatorem staraj się nie korzystać z telefonu, który podałeś jako kontaktowy, by operator lub służby w razie potrzeby mogły nawiązać z Toba kontakt.