KOMUNIKATY DLA PODMIOTÓW LECZNICZYCH
VI edycja - Badanie stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Istotnym elementem w planowaniu rozwoju cyfryzacji ochrony zdrowia jest uwzględnienie potrzeb i możliwości pomiotów. Dlatego Centrum e-Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Zdrowia realizuje w chwili obecnej kolejną, VI edycję „Badania stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą”.
W ramach Badania do podmiotów zarejestrowanych w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą w dniu 25 maja br. Centrum e-Zdrowia wysłało link do formularza ankietowego, składającego się z 44 pytań dotyczących przede wszystkim obszaru informatyzacji.
Podmioty wykonujące działalność leczniczą, które w dniu 25 maja br. na swoje skrzynki e-mail podane w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) otrzymały link do formularza ankietowego, uprzejmie prosimy o jego wypełnienie.
Link do formularza ankietowego na adresy e-mail podane w ww. Rejestrze został ponownie przekazany w dniu 2 czerwca br.
Czas na przesłanie wypełnionych ankiet upływa 15.06.2022r.
Głównym celem badania jest pozyskanie informacji o przygotowaniu podmiotów do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), a tym samym wypełnienia obowiązków określonych w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2021 r., poz. 666, z późn.zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 1153, z późn. zm.).
Jednocześnie badanie pozwoli na zebranie danych na temat dotyczących wykorzystania w działalności przez podmioty nowoczesnych technologii (takich jak: sztuczna inteligencja i telemedycyna), a także planów rozwojowych z tym związanych. Badanie posłuży także poznaniu oczekiwań związanych z rozwojem cyfryzacji ochrony zdrowia i wdrażaniem kolejnych rozwiązań w tym obszarze.
Wyniki badania stanowić będą cenne źródło informacji nie tylko na temat obecnego stanu informatyzacji podmiotów, ale również pozwolą na zwiększenie efektywności planowania i wdrażania nowych rozwiązań związanych z e-zdrowiem.
Pytania dotyczące badania można kierować na adres mailowy: ankieta_cez@cez.gov.pl lub na infolinię: tel. 19 239.
Dziękujęmy
Zespół Centrum e-Zdrowia
KOMUNIKAT DLA FIZJOTERAPEUTÓW
W dniu 28 listopada 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw.
Nowelizacja uchyla przepis art. 143 ust. 3 ustawy o zawodzie fizjoterapeuty, dotyczący konieczności wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, pod rygorem utraty prawa do wykonywania zawodu fizjoterapeuty, umożliwiając jego wykonywanie w ramach działalności gospodarczej w formie praktyki zawodowej.
Ustawa w przepisach przejściowych umożliwia fizjoterapeutom wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą po 31 maja 2016 r. a przed 1 kwietnia 2019 r. wpisanie wykonywania swojej praktyki zawodowej do rejestru praktyk zawodowych fizjoterapeutów bez obowiązku poniesienia opłaty, jeżeli złożą wniosek o wykreślenie z rejestru podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2019 r., przy czym przedłużona zostaje do dnia 31 października 2019 r możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez fizjoterapeutów bez wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą – przepis ten wszedł w życie z dniem 29 listopada 2018 r.
Nowelizacja nie zmienia jednak art. 10 ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którym świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej zaliczane są do ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, a zatem powinny być udzielane w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu. Udzielanie tych świadczeń może odbywać się także w miejscu pobytu pacjenta, ale nie może to być jedyna forma świadczenia usług rehabilitacyjnych. Zatem podmiot leczniczy, w tym fizjoterapeuta prowadzący działalność jako podmiot leczniczy, wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą nie może udzielać świadczeń rehabilitacyjnych wyłącznie w oparciu o zespół rehabilitacji domowej.
1
1
1
1
KOMUNIKAT DLA PODMIOTÓW LECZNICZYCH W ZWIĄZKU Z WEJŚCIEM W ŻYCIE ZMIANY PRZEPISÓW USTAWY PRAWO FARMACEUTYCZNE
Informuję, że 1 sierpnia 2018 roku weszła w życie ustawa z dnia 17 lipca 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw. Zmieniła ona brzmienie art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
Oświadczenie, które składa podmiot leczniczy przy dokonywaniu wpisów w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą otrzymało brzmienie:
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
3) nie prowadzę hurtowni farmaceutycznej, hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych, apteki ogólnodostępnej ani punktu aptecznego, a także nie wystąpiłem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na ich prowadzenie;
4) nie zajmuję się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi ani nie wystąpiłem z wnioskiem o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 73a ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne”.
Zgodnie z art. 11 ww. ustawy Przedsiębiorcy, którzy w dniu wejścia w życie ww. ustawy posiadają zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych, apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego lub są wpisani do Krajowego Rejestru Pośredników w Obrocie Produktami Leczniczymi oraz są jednocześnie wpisani do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są obowiązani, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (to jest do dnia 01.08.2019):
1) poinformować organ wydający zezwolenie lub dokonujący wpisu do Krajowego Rejestru Pośredników w Obrocie Produktami Leczniczymi o rezygnacji z prowadzonej działalności objętej zezwoleniem lub wpisem do rejestru albo
2) wystąpić z wnioskiem o wykreślenie z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Nowa treść oświadczenia do pobrania poniżej.
KOMUNIKAT
Informuję, że 30 listopada 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia z dnia 29 września 2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Zmieniła ona brzmienie art. 207 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej poprzez dodanie ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, który co najmniej częściowo nie zrealizuje programu dostosowania, o którym mowa w ust. 2, może wystąpić do właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej z wnioskiem o wydanie opinii o wpływie niespełniania wymagań, o których mowa w art. 22 ust. 1, na bezpieczeństwo pacjentów. Opinia ta jest wydawana w formie postanowienia.
4. Organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej przekazuje postanowienie, o którym mowa w ust. 3, właściwemu organowi prowadzącemu rejestr.”
Oznacza to, że podmioty lecznicze objęte programem dostosowania z uwagi na niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w przypadku gdy nie dostosowały swoich pomieszczeń i urządzeń do obowiązujących w tym zakresie przepisów, mogą wystąpić do właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej z wnioskiem o wydanie opinii o wpływie niespełniania określonych wymagań na bezpieczeństwo pacjentów.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę upływ terminu dostosowania się do wymagań sanitarnych oraz wynikające z przepisów konsekwencje prowadzenia działalności leczniczej w pomieszczeniach niespełniających określonych wymogów, proszę o rozważenie konieczności wystąpienia do właściwego miejscowo organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej ze stosownym wnioskiem o wydanie opinii o wpływie niespełniania wymagań, na bezpieczeństwo pacjentów.
KOMUNIKAT DLA PODMIOTÓW LECZNICZYCH –
zmiana rozporządzenia dotyczącego rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
W dniu 17 września 2017 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (Dz.U. z dnia 17 sierpnia 2017 r. poz. 1540). Nowelizacja ta wprowadza m. in. następujące zmiany:
1. rozszerzenie zakresu ujawnianych w księdze rejestrowej certyfikatów w zakresie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych (ISO 9001, ISO 14001, ISO/IEC 27001, PN-N18001 lub OHSAS 18001),
2. rozszerzenie informacji o liczbie łóżek i stanowisk w komórce organizacyjnej,
3. rozszerzenie danych zawartych w księdze rejestrowej podmiotu o informacje o zakwalifikowaniu podmiotu leczniczego do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (tzw. sieć szpitali).
Podmioty lecznicze są zobowiązane dokonać stosownych zmian w rejestrze w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. rozporządzenia.
Powyższe zmiany nie są zwolnione z opłaty rejestrowej.
KOMUNIKAT DLA PODMIOTÓW LECZNICZYCH – ZMIANA KODÓW RESORTOWYCH
W dniu 22 czerwca 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 kwietnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie systemu resortowych kodów indentyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania (Dz. U. z 2017 r., poz. 999).
Nowelizacja ta wprowadziła szereg zmian, polegających nie tylko na dostosowaniu nomenklatury do obowiązujących przepisów (zmiana określenia „przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego” na zakład leczniczy) ale także takich, z którymi wiąże się bezpośrednio konieczność aktualizacji wpisów widniejących w księgach rejestrowych podmiotów leczniczych. I tak:
1) 1 - w przypadku spółki kapitałowej, w której Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego albo uczelnia medyczna posiadają udziały albo akcje reprezentujące co najmniej 51% kapitału zakładowego (np.: 1310);
2) 2 - w przypadku spółki kapitałowej, w której Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego posiadają udziały albo akcje reprezentujące mniej niż 51% kapitału zakładowego (np.: 1320);
Podmioty wykonujące działalność leczniczą mają obowiązek dostosowania wpisów w księgach rejestrowych do wymagań wynikających z nowelizacji rozporządzenia, w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia tj. do 22 marca 2018 r.
Wnioski powyższe nie są zwolnione z opłaty.
KOMUNIKAT DLA PODMIOTÓW LECZNICZYCH
W dniu 15 lipca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 960)
Nowelizacja ta wprowadziła szereg zmian, z których część wiąże się bezpośrednio z wykonywaniem działalności leczniczej.
Podmioty lecznicze zwolnione zostały m.in. z następujących obowiązków:
- obowiązku przedkładania organowi rejestrowemu opinii sanitarnej wydawanej w drodze decyzji administracyjnej przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej (zarówno przy wpisie podmiotu do rejestru jak i wpisie zmian w rejestrze)
- obowiązku przedkładania organowi rejestrowemu kopii dokumentów potwierdzających zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu leczniczego.
W miejsce ww. dokumentów, podmiot składa wyłącznie oświadczenie o spełnieniu warunków wykonywania działalności leczniczej, o którym mowa w art. 100 ust 2 ustawy o działalności leczniczej.
Należy jednak mieć na uwadze, że ustawodawca wprowadzając powyższą regulację nie zwolnił podmiotów leczniczych z obowiązków, określonych w art. 17 ust 1 ustawy, to jest m.in. posiadania polisy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, jak również obowiązku udzielania świadczeń zdrowotnych wyłącznie w pomieszczeniach odpowiadających wymaganiom określonym w art. 22 ustawy. Zwolnił jedynie podmioty od przedkładania stosownych (potwierdzających wykonanie powyższych obowiązków) dokumentów przy wnioskach składanych do organu rejestrowego.
Należy tutaj jednocześnie przypomnieć, że zgodnie z art. 108 ust. 2 punkt 1 złożenie oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym skutkuje wykreśleniem podmiotu leczniczego z rejestru z równoczesnym zakazem prowadzenia działalności leczniczej przez 3 lata
Ponadto zgodnie z nowelizacją uchylono ze słowniczka ustawy pojęcie przedsiębiorstwa, wprowadzając w to miejsce pojęcie zakładu leczniczego rozumianego jako zespół składników majątkowych, za pomocą którego podmiot leczniczy wykonuje określony rodzaj działalności leczniczej. Wprowadzenie nowego określenia pociąga za sobą dalsze zmiany w ustawie o działalności leczniczej oraz innych ustawach używających tego zwrotu.
W tym przypadku konieczne będzie także dokonanie stosownych zmian w dokumentach podmiotów leczniczych (statutach, regulaminach), jak również dostosowanie ich działalności do nowych przepisów, czego kierownicy podmiotów leczniczych oraz podmioty tworzące powinni dokonać w terminie do 31 grudnia 2017 r.
Nazwa pliku | Wielkość | Data dodania |
---|---|---|
Oświadczenie RPWDL | 33.5 KB | 2018-08-03 13:17:52 |