Realizacja prawa do rekompensaty za nieruchomości pozostawione poza obecnymi granicami RP
W Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Wydziale Nadzoru Właścicielskiego można ubiegać się o realizację prawa do rekompensaty za nieruchomości pozostawione poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej.
Właściwość Wojewody do wydania decyzji potwierdzającej prawo do rekompensaty określa się według:
Termin składania wniosków o wydanie decyzji potwierdzającej prawo do rekompensaty upłynął 31 grudnia 2008 r. Osoby, którym odmówiono potwierdzenia prawa do rekompensaty z powodu niespełnienia wymogu zamieszkiwania w dniu 1 września 1939 r. na byłym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mogły złożyć wniosek o wznowienie postępowania w terminie do dnia 27 sierpnia 2014 r. Również w tym terminie wniosek o rekompensatę mogły złożyć osoby, które nie złożyły go wcześniej z uwagi na to, że właściciel nieruchomości nie zamieszkiwał w dniu 1 września 1939 r. na byłym terytorium kraju.
A. Prawo do rekompensaty przysługuje właścicielowi nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
B. W przypadku, gdy nieruchomości pozostawione poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej były przedmiotem współwłasności – wszystkim współwłaścicielom spełniającym wymogi określone pod lit. A, albo niektórym z nich, wskazanym przez pozostałych współwłaścicieli (wskazanie osoby uprawnionej do rekompensaty następuje przez złożenie oświadczenia z podpisem poświadczonym notarialnie lub przed organem administracji publicznej albo przez złożenie oświadczenia w polskiej placówce konsularnej);
C. W przypadku śmierci właściciela - wszystkim spadkobiercom albo niektórym z nich, wskazanym przez pozostałych spadkobierców, jeżeli posiadają obywatelstwo polskie (wskazanie osoby uprawnionej do rekompensaty następuje przez złożenie oświadczenia z podpisem poświadczonym notarialnie lub przed organem administracji publicznej albo przez złożenie oświadczenia w polskiej placówce konsularnej).
Wykaz dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku:
1. dowody, które świadczą o pozostawieniu nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej z przyczyn będących następstwem wojny oraz o rodzaju i powierzchni tych nieruchomości,
2. w przypadku, gdy wniosek składa właściciel lub współwłaściciele pozostawionej nieruchomości:
- dowody, które świadczą o posiadaniu przez niego/nich obywatelstwa polskiego obecnie oraz w dniu 1 września 1939 r.
w przypadku, gdy wniosek składa spadkobierca właściciela lub współwłaścicieli pozostawionej nieruchomości:
- dowody, które świadczą o posiadaniu obywatelstwa polskiego przez spadkobiercę oraz w dniu 1 września 1939 r. przez właściciela lub współwłaścicieli pozostawionej nieruchomości.
Dowodami, o których mowa powyżej mogą być w szczególności:
W przypadku braku urzędowego opisu mienia i orzeczenia wydanego przez były Państwowy Urząd Repatriacyjny dowodami świadczącymi o pozostawieniu nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej z przyczyn będących następstwem wojny oraz o rodzaju i powierzchni tych nieruchomości, mogą być oświadczenia dwóch świadków złożone, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, przed notariuszem, organem prowadzącym postępowanie lub w placówce konsularnej w kraju zamieszkania świadka.
Świadkami mogą być wyłącznie osoby, które:
3. dowody potwierdzające miejsce lub miejsca zamieszkania wnioskodawcy, a w przypadku gdy właściciel / współwłaściciele nie żyją również dowody potwierdzające ich miejsca zamieszkania po przybyciu na obecne terytorium RP;
W przypadku braku tych dowodów do wniosku należy dołączyć oświadczenie wnioskodawcy złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia o miejscu lub miejscach zamieszkania tych osób (Oświadczenie o miejscu zamieszkania właściciela nieruchomości) lub (Oświadczenie wnioskodawcy o miejscu lub miejscach zamieszkania).
4. oświadczenie o wskazaniu osoby uprawnionej do rekompensaty złożone z podpisem poświadczonym notarialnie lub przed organem administracji publicznej albo w polskiej placówce konsularnej,
5. oświadczenie o dotychczasowym stanie realizacji prawa do rekompensaty, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia (Oświadczenie o stanie realizacji prawa do rekompensaty),
6. postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku albo o dziale spadku,
7. dokumenty urzędowe poświadczające nabycie przez wnioskodawcę lub jego poprzedników prawnych, na podstawie odrębnych przepisów, w ramach rekompensaty, na własność lub w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa (o ile sytuacja taka miała miejsce).
Dodatkowy wzór oświadczenia przydatny do rozpatrzenia wniosku - Oświadczenie ogólne (Mienie Zabużańskie).
✸ Ważne! Termin składania wniosków o wydanie decyzji potwierdzającej prawo do rekompensaty upłynął 31 grudnia 2008 r., a w określonych przypadkach 27 sierpnia 2014 r.
Wymogi formalne wniosku:
1) wniosek powinien zawierać następujące dane osobowe:
Jeżeli wniosek nie zawiera wszystkich wymienionych dokumentów wojewoda wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia wezwania.
Po wszczęciu postępowania i pozytywnej ocenie wszystkich dowodów przedłożonych w sprawie wojewoda wydaje postanowienie, w którym wzywa wnioskodawcę do:
1. wskazania jednej z wybranych form realizacji prawa do rekompensaty.
Prawo do rekompensaty jest realizowane w jednej z następujących form (Oświadczenie o wybranej formie rekompensaty):
2. wskazania numeru rachunku bankowego, w przypadku wyboru świadczenia pieniężnego realizowanego w formie przelewu,
3. przedłożenia operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, w którym została określona wartość nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami RP,
4. przedłożenia operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, w którym została określona wartość nabytego przez wnioskodawcę lub jego poprzedników prawnych, w ramach rekompensaty, prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i wartość położonych na niej budynków, a także innych urządzeń albo lokali, (o ile sytuacja nabycia miała miejsce).
W powyższym przypadku, jeżeli nie zrealizowano prawa do rekompensaty, należy złożyć wniosek do właściwego wojewody ze względu na miejsce wydania zaświadczenia/ decyzji o ujawnienie wybranej formy prawa do rekompensaty w Wojewódzkim Rejestrze Osób Uprawnionych (Wniosek o ujawnienie w wojewódzkim rejestrze uprawnień).
Dokumenty dotyczące potwierdzenia prawa do rekompensaty oraz w sprawach ujawnienia w Wojewódzkim Rejestrze Osób Uprawnionych wybranej formy rekompensaty prosimy składać w Kancelarii Urzędu w pokoju 121 (wejście od ul. Jagiellońskiej).
Kontakt
Informacje na temat Mienia Zabużańskiego można uzyskać u referentów spraw pod numerami telefonów:
(32) 20 77 403,
(32) 20 77 404,
(32) 20 77 405.
Podstawę prawną ubiegania się o potwierdzenie prawa do rekompensaty za mienie pozostawione poza obecnymi granicami kraju stanowią przepisy ustawy z dnia 8 lipca 2005r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Wojewoda Śląski – Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, z siedzibą przy ul. Jagiellońskiej 25 jako administrator danych osobowych informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia postępowania o potwierdzenie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej i ujawnienia tego prawa w rejestrze wojewódzkim prowadzonym przez Wojewodę Śląskiego oraz w celu archiwizacji.
Dane te będą udostępniane jedynie podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa lub umów powierzenia. Dane nie będą transferowane do państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych.
Podanie danych jest wymagane w związku z obowiązkiem ustawowym wynikającym z przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Dane będą przetwarzane do momentu ustania celu przetwarzania oraz w celach archiwalnych. Dane nie będą profilowane. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich sprostowania lub ograniczenia, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przenoszenia danych oraz prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego. Wszelkie informacje związane z danymi osobowymi można uzyskać kontaktując się z Inspektorem Danych Osobowych ŚUW pod nr telefonu 032 20 77 975 lub pisząc na adres e-mail: iod@katowice.uw.gov.pl.
Nazwa pliku | Wielkość | Data dodania |
---|---|---|
Wniosek o ujawnienie w wojewódzkim rejestrze uprawnień | 31 KB | 2020-02-19 12:14:00 |
Oświadczenie ogólne (Mienie Zabużańskie) | 32 KB | 2024-10-01 08:55:56 |
Oświadczenie o miejscu lub miejscach zamieszkania | 34 KB | 2024-10-01 08:58:26 |
Oświadczenie o miejscu zamieszkania właściciela nieruchomości | 32.5 KB | 2024-10-01 08:59:21 |
Oświadczenie o stanie realizacji prawa do rekompensaty | 35 KB | 2024-10-01 09:00:15 |
Oświadczenie o wybranej formie rekompensaty | 36.5 KB | 2024-10-01 09:00:57 |