Wniosek o wydanie karty stałego pobytu może złożyć cudzoziemiec nieposiadający obywatelstwa państwa członkowskiego UE będącym członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej (małżonkowie, dzieci, rodzice, dzieci i rodzice małżonka obywatela UE), który zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zachowuje prawo pobytu nieprzerwanie od 5 lat.
Pobyt uznaje się za nieprzerwany, jeżeli żadna z przerw w nim nie była dłuższa niż 6 miesięcy i wszystkie przerwy nie przekroczyły łącznie 10 miesięcy w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku.
(formularz wniosku do pobrania poniżej)
WAŻNE - wniosek należy wypełnić w języku polskim i złożyć osobiście - przy składaniu wniosku pobierane są odciski linii papilarnych (nie dotyczy dzieci do 6 roku życia).
Dodatkowo należy złożyć:
w przypadku małżonka obywatela Unii Europejskiej:
w przypadku zstępnego obywatela Unii Europejskiej:
w przypadku wstępnego obywatela Unii Europejskiej:
RODO – przeczytaj, nie drukuj:
Zał. 2 - RODO Klauzula informacyjna
Zał. 3 - Klauzula informacyjna Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców
Karty stałego pobytu członka rodziny podlega wymianie w przypadku zmiany danych, uszkodzenia, utraty lub zmiany wizerunku twarzy w stopniu uniemożliwiającym identyfikację. W przypadku upływu terminu ważności wydawana jest nowa karta stałego pobytu.
W celu wymiany lub wydania nowej karty stałego pobytu należy złożyć osobiście 1 egzemplarz wniosku (formularz poniżej), 2 aktualne fotografie biometryczne, kopię dokumentu podróży i kopię dotychczasowej karty stałego pobytu (oryginały do wglądu), aktualne dokumenty dotyczące pobytu na terytorium RP, dokumenty potwierdzające zmianę danych lub zgłoszenie utraty / uszkodzenia dotychczas posiadanej karty pobytowej.
Zał. 4 - Formularz wniosku o wymianę karty stałego pobytu
Zał. 5 - Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia karty stałego pobytu
Nie pobiera się opłat.
Wniosek należy złożyćI OSOBŚCIE (pobiera się odciski linii papilarnych)
Obsługa klientów Wydziału Spraw Cudzoziemców odbywa się w budynku przy ul. Konstantego Damrota 16 w Katowicach w godzinach pracy Urzędu, tj. od poniedziałku do piątku od 7:30 do 15:30 (we wtorki do 18:00), stanowisko nr 11 lub 12.
Adres do korespondencji: Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Wydział Spraw Cudzoziemców,
ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice
Wizytę w celu złożenia wniosku lub odbioru dokumentu / decyzji możesz zarezerwować w systemie kolejkowym rezerwacja.slask.eu lub pobrać bilet kolejkowy w automacie na miejscu.
Oddział w Bielsku-Białej (ul. Piastowska 40) przyjmuje wnioski mieszkańców miasta oraz powiatów bielskiego, cieszyńskiego, pszczyńskiego oraz żywieckiego. https://bezkolejki.eu/suw2/
Oddział w Częstochowie przy ul. Jana III Sobieskiego 7 przyjmuje wnioski mieszkańców miasta oraz powiatów częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego, myszkowskiego oraz zawierciańskiego. https://bezkolejki.eu/suw3/
Postępowanie w sprawie karty stałego pobytu trwa do 6 miesięcy. Wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu do urzędu.
Po zakończonym postępowaniu skontaktujemy się telefonicznie, e-mailowo lub na piśmie.
W przypadku konieczności uzupełnienia wniosku/dokumentów pracownik skontaktuje się telefonicznie lub listownie.
Jeśli uzupełniasz dokumenty, złóż je w kancelarii lub wyślij pocztą, podając numer sprawy (pamiętaj
o dostarczeniu oryginału lub poświadczeniu kopii za zgodność z oryginałem).
Dokumenty dla członków rodziny obywateli UE odbiera się osobiście – konieczność potwierdzenia odcisków linii papilarnych.