dla niesłyszących Biuro Obsługi Klienta Facebook

Regionalny System Ostrzegania

Sprawdź ostrzeżenia z RSO:

Kilka słów o RSO:

Ostrzeżenia o nawałnicach, powodzi czy innych zdarzeniach, mogących zagrażać naszemu życiu lub zdrowiu, od 1 stycznia 2015 roku będziemy mogli zobaczyć w telefonach komórkowych (smartfonach) i na ekranie telewizorów. Umożliwi to Regionalny System Ostrzegania (RSO).

Regionalny System Ostrzegania to usługa powiadamiania obywateli o lokalnych zagrożeniach nie tylko na stronach internetowych urzędów wojewódzkich, ale też w telewizji i aplikacjach na komórki. Komunikaty dotyczą różnego rodzaju lokalnych zagrożeń, jak np. klęski żywiołowe i sytuacje na drogach.

„Chciałbym podkreślić, że komunikaty generowane za pomocą Regionalnego Systemu Ostrzegania będą dotyczyły tylko naprawdę istotnych zdarzeń. Nie będzie tam ostrzeżeń dotyczących np. niewielkiego korka, utrudnień na drogach czy przymrozków ” – powiedział Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji.

Minister Halicki zapowiada również, że już wkrótce w aplikacji na telefony komórkowe pojawi się opcja „push”, dzięki której powiadomienia z ostrzeżeniami będą się pojawiały na telefonach bez konieczności „wchodzenia” w aplikację. „Dotyczy to oczywiście osób, które posiadają zainstalowaną aplikację RSO w swoich urządzeniach mobilnych.” – mówi szef MAC.

Jak to działa

Komunikat tworzy wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego.

Ostrzeżenie pojawia się:

  • na stronach internetowych urzędów wojewódzkich
  • w TVP Regionalnej (telegazeta od str. 430, platforma hybrydowa, napisy DVB)
  • w aplikacji mobilnej (systemy operacyjne Android, iOS, WindowsPhone).

W telewizorze

Komunikaty pojawiają się na ekranie telewizora w formie napisów. W zwięzły sposób informują i odsyłają do szczegółów, np. umieszczonych na konkretnej stronie telegazety. W telewizorach dostosowanych do potrzeb telewizji hybrydowej (czyli łączącej telewizję z internetem) istnieje możliwość przejścia na stronę oferującą np. filmową informację dotyczącą zagrożenia.

W komórce

Bezpłatna aplikacja RSO jest dostępna w sklepach z aplikacjami na poszczególne platformy (Google Play, Apple App Store, Windows Phone Store). Można ją wyszukać w sklepach po słowach kluczowych „RSO” oraz „Regionalny System Ostrzegania”.

  • Aplikacja na system Android - do pobrania pod tym linkiem
  • Aplikacja na system Apple - IOS do pobrania pod tym linkiem
  • Aplikacja na system Windows Phone - do pobrania pod tym linkiem.

Oprócz tego w części dla kierowców pojawiają się informacje drogowe.

Aplikacja telefoniczna zaopatrzona została również w część zawierającą poradniki postepowania w sytuacjach kryzysowych. Poradniki opracowane przez MAC i RCB pogrupowane zostały w następujące kategorie:

  • Poradnik obywatela;
  • Alarmowanie i ostrzeganie;
  • Ewakuacja;
  • Pożary;
  • Powodzie i podtopienia;
  • Skażenia, epidemie, zatrucia;
  • Pogodowe zjawiska ekstremalne;
  • Terror;
  • Bezpieczny wypoczynek;
  • Upały;
  • Zagrożenia naturalne i techniczne.

Aktualnie trwają prace nad uruchomieniem systemu wysyłania ostrzeżeń za pomocą SMS-ów.

Ważne daty:

  • 13 listopada 2014 r. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji podpisało umowę z Telewizją Polską (TVP). Określa ona harmonogram wdrażania systemu:
  • 1 stycznia 2015 r. RSO będzie w pełni wykorzystywany w TVP Regionalnej i w aplikacji na komórkę.
  • 1 lipca 2015 r. RSO obejmie wszystkie kanały TVP nadawane w naziemnej telewizji cyfrowej.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące Regionalnego Systemu Ostrzegania znajdują się na stronieMinisterstwa Administracji i Cyfryzacji.

Regionalny System Ostrzegania w ramach pilotażu został przetestowany we wszystkich województwach. Pilotaż zakończył się 31 sierpnia 2014 r. Jego realizacja była możliwa dzięki wdrożeniu Naziemnej Telewizji Cyfrowej, a także współpracy pomiędzy Telewizją Polską SA, Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji oraz IMGW.

Artur Koziołek
rzecznik prasowy
Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

 

 

 

drukuj Powiadom znajomego
Redagował: Ksymena Szymczuk-Zawada 2015-07-02 10:01
początek strony wstecz

Godziny pracy

Urzędu w Katowicach

od poniedziałku do piątku
7:30 - 15:30
dodatkowo: wtorek
15:30 - 18:00
informacja u konsultantów BOK
tel: 32 20 77 562

Biura Obsługi Klienta i Kasy

poniedziałek, środa, czwartek, piątek
7:30 - 15:30
wtorek
7:30 - 18:00

Sprawdź szczegóły:

Biuro Obsługi Klienta

Biuro Obsługi Klienta

Zachęcamy do skorzystania z możliwości rezerwacji kolejki w Biurze Obsługi Klienta:

Rezerwacja Kolejki

Biuro Obsługi Klienta - kontakt

telefon
32 20 77 777
fax
32 20 77 792
e-mail
bok@katowice.uw.gov.pl
osobiście
osobiście – stanowiska nr 1 i 2

inicjatywa obywatel

Rządowy system informacji telefonicznej dla obywatela

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
telefon222 500 115
Śląski Urząd Wojewódzki
telefon222 500 111

Inicjatywa Obywatel

Śląski Urząd Wojewódzki
w Katowicach

ul. Jagiellońska 25
40-032 Katowice

Strony internetowe: IntraCOM.pl