Z kolei i z dróg /fot. A. Karendał/
  • Data publikacji 12 września 2018

Z kolei i z dróg

Rusza realizacja kolejnych projektów w ramach "Programu dla Śląska"! Realizowane inwestycje zwiększą komfort podróży linią kolejową nr 1 Zawiercie - Częstochowa oraz drogą ekspresową S1 Pyrzowice - Podwarpie.

Z początkiem września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły modernizację linii kolejowej nr 1 Zawiercie – Częstochowa.Pracami objęto wpierw odcinki Częstochowa Osobowa – Poraj i Myszków – Zawiercie. Na przystankach Częstochowa Raków, Korwinów, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód, Zawiercie Borowe Pole lada moment rozpocznie się przebudowa peronów. Na przystanku Częstochowa Raków już wybudowano peron tymczasowy, na którym pasażerowie mogą bezpiecznie oczekiwać na pociąg. To rozwiązanie przyniosło jeszcze inną ważną korzyść: nie trzeba wprowadzać zastępczej komunikacji autobusowej, która byłaby dłuższa i wiązałaby się z przesiadkami. Zapewniono oznakowane tablicami dojście do peronu, z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.

Na modernizowanej, 44-kilometrowej trasie pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Te zaś będą bardziej komfortowe i estetyczne dzięki wiatom, ławkom, oświetleniu, monitoringowi i systemowi informacji pasażerskiej. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony. Wyremontowane zostanie także przejście podziemne w Częstochowie Rakowie.

Prace przebiegają bez wstrzymania ruchu, a pociągi kursują według ustalonego z przewoźnikami i ogłoszonego rozkładu jazdy. Niektóre pociągi podmiejskie i dalekobieżne (relacji Katowice – Gdynia Główna i Olsztyn Główny – Wrocław Główny) jadą przez stację Częstochowa Mirów - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje także wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 18 mostów, wybudowana będzie też nowa przeprawa nad rzeką Stradomką, a zmodernizowanych zostanie 15 przejazdów kolejowo – drogowych.

- Modernizacja linii kolejowej nr 1 ma bardzo duże znaczenie dla Śląska. Przede wszystkim czas podróży skróci się o 10 minut, poprawią się komfort i bezpieczeństwo pasażerów, którzy skorzystają z wygodnych stacji i peronów. Sprawniejszy i szybszy będzie, tak ważny dla regionu, przewóz ładunków towarowych, bowiem zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do większego nacisku - podkreśla wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Całkowity koszt tej inwestycji, która ma się zakończyć w 2020 r., to 371 mln zł.

Dobre wieści także na drogach naszego województwa. GGDKiA wybrała wykonawcę budowy drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie. To konsorcjum firm: Rubau Polska Sp. z o.o. i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii. Prace mają ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Wykonawca będzie miał za zadanie wybudowanie drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku węzeł „Lotnisko” – Podwarpie o długości 9,722 km, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, komfort i szybkość podróżowania. Wartość inwestycji to ponad 121 mln zł. Prace mają ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku, a zakończyć się w 2022 r. 

Trzeba dodać, że obie te inwestycje wpisane są w "Program dla Śląska" jako przedsięwzięcia kluczowe dla rozwoju naszego województwa.

Wróć