• Data publikacji 9 lutego 2018

Halo, tu numer alarmowy 112!

Nawet 2,5 mln połączeń rocznie odbierają pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim (CPR). W całym kraju 1365 operatorów przyjmuje zgłoszenia w sytuacjach zagrożenia naszego zdrowia, życia lub mienia.

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Z tej okazji już dzisiaj w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim zorganizowano konferencję, podczas której wicewojewoda śląski Mariusz Trepka podziękował 10 najlepszym operatorom CPR. Każdy z nich odebrał w ubiegłym roku 20 tys. połączeń.  – Chciałbym podziękować operatorom za ich pracę. […] To dzięki waszej służbie mieszkańcy województwa śląskiego mogą czuć się bezpiecznie – mówił wicewojewoda Trepka.

Jak podkreślał Tomasz Michalczyk, kierownik CPR i jednocześnie zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ŚUW, nasi operatorzy jako pierwsi w kraju obsługują zgłoszenia alarmowe kierowane dotychczas na policyjny numer 997. Podczas spotkania szef CPR wyjaśnił, jak działa system powiadamiania ratunkowego w kraju, przedstawił dotychczasowe efekty pracy operatorów oraz podsumował pilotażowy proces przełączenia numeru 997 na numer 112. Jak podkreślał dyrektor Michalczyk, dzięki szeroko prowadzonym przez CPR akcjom informacyjnym i edukacyjnym odnotowano spadek liczby fałszywych zgłoszeń. W 2014 roku 64 proc. obsługiwanych połączeń stanowiły zgłoszenia bezzasadne. Obecnie ta wartość spadła do 52 proc. Operatorzy wciąż jednak apelują, aby pod numer 112 dzwonić tylko wtedy, gdy zdrowie i życie ludzkie są zagrożone.

Dzisiaj gratulacje od wicewojewody Trepki odebrali nie tylko wyróżnieni pracownicy CPR.  Wicewojewoda pogratulował także braciom, dziesięcioletniemu Aleksowi oraz dwunastoletniemu Kamilowi, którzy wykręcając nr 112, pomogli swojej mamie. Za swoją postawę młodzi bohaterowie zostali nagrodzeni. Ponadto „Ratuś”, maskotka CPR, trafiła wreszcie do swoich projektantów, czyli laureatów zeszłorocznego konkursu na projekt zabawki. 

Jak poinformowało na swojej stronie internetowej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), będą ułatwienia dla osób niedosłyszących przy zgłaszaniu na numer 112. Dzięki współpracy MSWiA oraz Ministerstwa Cyfryzacji w 2018 roku ruszy pilotaż aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Jest to rozwiązanie wyczekiwane przez osoby niedosłyszące i głuche. 

Aplikacja ma umożliwić, osobom głuchym i niedosłyszącym, skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112, tak aby umożliwić udzielenie im niezbędnej pomocy. Brak takiego ułatwienia był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 roku. To rozwiązanie jest oczekiwane, w szczególności przez osoby niedosłyszące, ale nie tylko. Aplikacja pozwoli również na wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie - z różnych powodów - wykonać połączenia głosowego. 

***

Numer alarmowy 112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112” został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach zostało utworzone w ramach ogólnopolskiego Systemu Powiadamiania Ratunkowego i działa od października 2013 roku.

 /z wykorzystaniem informacji ze strony internetowej www.mswia.gov.pl/

Galeria zdjęć

Wróć